1. Egzamin ósmoklasisty w 2025 r. jest przeprowadzany na mocy art. 44zs ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. 2024 poz. 750 z późn. zm.).
Szczegółowe kwestie związane z egzaminem ósmoklasisty określa Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 2 sierpnia 2022 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty (Dz.U. poz. 1636, z późn. zm.) oraz Rozporządzenie Ministra Edukacji z dnia 28 czerwca 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. poz. 996)
2. Harmonogram egzaminu ósmoklasisty 2024/2025
W szkołach dla dzieci i młodzieży, w których nauka kończy się w semestrze wiosennym |
|
W terminie głównym | 1. język polski – 13 maja 2025 r. (wtorek) – godz. 9:00 2. matematyka - 14 maja 2025 r. (środa) – godz. 9:00 3. język obcy nowożytny - 15 maja 2025 r. (czwartek) – godz.9:00 |
W terminie dodatkowym | 1. język polski - 10 czerwca 2025 r. (poniedziałek) – godz. 9:00 2. matematyka - 11 czerwca 2025 r. (wtorek) – godz. 9:00 3. język obcy nowożytny - 12 czerwca 2025 r. (środa) – godz. 9:00 |
Zgodnie z komunikatem o harmonogramie egzamin ósmoklasisty jest przeprowadzany:
a. w terminie głównym: w maju – w szkołach dla dzieci i młodzieży oraz w szkołach dla dorosłych, w których nauka kończy się w semestrze wiosennym; w styczniu – w szkołach dla dorosłych, w których nauka kończy się w semestrze jesiennym
b. w terminie dodatkowym: w czerwcu – w szkołach dla dzieci i młodzieży oraz w szkołach dla dorosłych, w których nauka kończy się w semestrze wiosennym; w maju – w szkołach dla dorosłych, w których nauka kończy się w semestrze jesiennym.
Do egzaminu w terminie dodatkowym przystępuje uczeń:
a. który nie przystąpił do egzaminu z danego przedmiotu lub przedmiotów w terminie głównym z przyczyn losowych lub zdrowotnych
b. który przerwał lub któremu przerwano i unieważniono egzamin ósmoklasisty z danego przedmiotu lub przedmiotów w terminie głównym (również z przyczyn losowych lub zdrowotnych)
c. któremu dyrektor OKE lub dyrektor CKE unieważnił egzamin z danego przedmiotu lub przedmiotów w terminie głównym.
3. Ósmoklasista przystępuje do egzaminu z trzech przedmiotów obowiązkowych,tj.:
a. języka polskiego
b. matematyki
c. języka obcego nowożytnego.
Uczeń może wybrać tylko ten język, którego uczy się w szkole w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych ( z wyjątkiem uczniów – obywateli Ukrainy, którzy mogą przystąpić do egzaminu z dowolnego języka obcego angielski, francuski, hiszpański, niemiecki, rosyjski lub włoski ).
4. Egzamin ósmoklasisty jest przeprowadzany w formie pisemnej.
5. Czas trwania egzaminu
Czas trwania (min.) | ||
Arkusz standardowy | Przedłużenie czasu, o którym mowa w pkt. 17. Komunikatu CKE | |
język polski | 120 | do 180 |
matematyka | 100 | do 150 |
język obcy nowożytny | 90 | do 135 |
6. Zasady przeprowadzenia egzaminu:
a. przed wejściem do sali nauczyciel sprawdza dokument tożsamości ucznia i losowane jest miejsce siedzące,
b. listy uczniów wywieszone są na drzwiach sal.
c. przed wejściem do sali nauczyciel sprawdza dokument tożsamości ucznia i losowane jest miejsce siedzące,
d. o 8:45 uczniowie wchodzą do sal. Każdy zdający siedzi przy osobnym numerowanym stoliku,
e. obowiązuje zakaz wnoszenia do sali urządzeń telekomunikacyjnych lub korzystania z takich urządzeń w sali,
f. czasie egzaminu zdający mogą opuszczać salę egzaminacyjną w uzasadnionej sytuacji, po uzyskaniu zezwolenia przewodniczącego zespołu nadzorującego i po zapewnieniu warunków wykluczających możliwość kontaktowania się z innymi osobami,
g. zdający ma obowiązek do zapoznania się przed przystąpieniem do rozwiązywania zadań z instrukcją na 1. i 2. stronie arkusza,
h. nauczyciel przypomina zdającym o obowiązku sprawdzenia kompletności arkuszy,
i. nauczyciel przypomina zdającym o obowiązku wpisania i sprawdzenia poprawności numeru PESEL oraz o sposobie kodowania arkuszy (dotyczy zdających, którzy mają ten obowiązek),
j. nauczyciel w salach z osobami z dostosowaniem zaznacza na arkuszu uprawnienia ucznia do: nieprzenoszenia odpowiedzi na kartę odpowiedzi, koduje uczniom pracę,
k. uczeń na egzamin może wnieść półlitrową butelkę z wodą i umieścić ją przy nodze krzesła, by nie zalać niechcący arkusza,
l. uczeń ma obowiązek zaznaczania odpowiedzi do zadań zamkniętych na karcie odpowiedzi (dotyczy zdających, którzy mają ten obowiązek).
ł. 10 minut przed końcem testu nauczyciel informuje o tym fakcie zdających . m. zdający ma dodatkowe 5 minutach przeznaczone na sprawdzenie poprawności przeniesienia odpowiedzi do zadań zamkniętych na kartę odpowiedzi po zakończeniu czasu pracy przewidzianego na rozwiązanie zadań (dotyczy zdających, którzy mają ten obowiązek).
n. zasady oddawania arkuszy testowych po zakończeniu pracy:
- przeliczenie kompletności kartek,
- sprawdzenie, czy zostały przeniesione odpowiedzi, (dotyczy zdających, którzy mają ten obowiązek),
- sprawdzenie, czy poprawnie zakodowano arkusz (dotyczy zdających, którzy mają ten obowiązek),
- złożeniu testu na brzeg stolika i oczekiwanie na zgodę nauczyciela na opuszczenie sali.
7. Unieważnienie egzaminu ósmoklasisty może nastąpić podczas egzaminu jeżeli uczeń:
a. rozwiązuje zadania egzaminacyjne niesamodzielnie,
b. wniósł na salę egzaminacyjną urządzenie telekomunikacyjne lub korzysta z takiego urządzenia na sali egzaminacyjnej, z wyjątkiem urządzeń telekomunikacyjnych wyposażonych w aplikację służącą do monitorowania stanu zdrowia zdającego, z których można korzystać na warunkach opisanych w komunikacie o dostosowaniach,
c. wniósł na salę egzaminacyjną materiały lub przybory niewymienione w komunikacie dyrektora CKE o materiałach i przyborach pomocniczych,
d. zakłóca prawidłowy przebieg egzaminu w sposób utrudniający pracę pozostałym uczniom.
Unieważnienie egzaminu ósmoklasisty może nastąpić po egzaminie, jeżeli podczas sprawdzania pracy egzaminacyjnej stwierdzone zostanie niesamodzielne rozwiązywanie zadania lub zadań egzaminacyjnych przez ucznia.
8. Komunikat o dostosowaniach egzaminu ósmoklasisty w 2025 r.
a. podstawa uprawnienia: Opinia lub orzeczenie poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej.
b. dostosowanie form i warunków egzaminu ósmoklasisty polega na - przygotowaniu odrębnych arkuszy dostosowanych do potrzeb i możliwości zdających,
- zapewnieniu uczniowi miejsca pracy odpowiedniego do jego potrzeb edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych,
- odpowiednim przedłużeniu czasu przewidzianego na przeprowadzenie egzaminu ósmoklasisty.
Szczegóły pod linkiem:
Dostosowania warunków i form egzaminu
Dyrektor szkoły lub upoważniony przez niego nauczyciel jest zobowiązany do zapoznania uczniów i ich rodziców z możliwymi sposobami dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty oraz do poinformowania rodziców uczniów o trybie ustalania proponowanych dostosowań, nie później niż do 28 września 2024 r.
9. Komunikat w sprawie materiałów i przyborów pomocniczych.
a. każdy zdający powinien mieć na egzaminie ósmoklasisty z każdego przedmiotu długopis (lub pióro) z czarnym tuszem (atramentem) przeznaczony do zapisywania rozwiązań (odpowiedzi). Niedozwolone jest korzystanie z długopisów zmazywalnych/ścieralnych.
b. dodatkowo na egzaminie z matematyki każdy zdający powinien mieć linijkę. Rysunki zdający wykonują długopisem. Nie wykonuje się rysunków ołówkiem.
Osoby z chorobami przewlekłymi, chore lub niesprawne czasowo mogą korzystać z zaleconego przez lekarza sprzętu medycznego i leków koniecznych ze względu na chorobę.
Szczegóły pod linkiem: